biography

 

 

biography / cv
works
performances
pictures
contact
home

orjan matre


Ørjan Matre er født i 1979 i Bergen og studerte komposisjon ved Norges Musikkhøgskole med Bjørn Kruse, Lasse Thoresen, Olav Anton Thommessen og Henrik Hellstenius. Han har markert seg som en tydelig stemme i norsk musikk, og har på kort tid fått profilerte oppdrag fra toneangivende musikere, ensembler og orkestre. Han har blant annet fått verk fremført på Ultimafestivalen, Nordiske Musikkdager, Sound Scotland, Warsaw Autumn, Wittener Tage für neue Kammermusik og Darmstadt Ferienkurse.

Matres store gjennombrudd gjorde han sammen med Evan Gardner, Jan Erik Mikalsen og Jørgen Karlstrøm mens flere av dem fortsatt var studenter, med CD-en Lights Out med KORK og Rolf Gupta, en utgivelse som fikk stor oppmerksomhet da den ble gitt ut i 2006. Da hadde Matre allerede i 2003 skrevet orkesterverket "Attempted Birdhouse", en tittel som henspiller på Homers forsøk som konseptuell kunstner i en episode av the Simpsons. Om Matre kunne tillate seg å tulle med kunstnerrollen er musikken hans bunnsolid og på overflaten ikke påfallende humoristisk. Den besitter likevel en klanglig letthet som kanskje røper impulser fra en komponist som Gerard Pesson for eksempel i ensemblestykket Atem. Som Pesson blander Matre impulser fra tradisjonen med nye spilleteknikker, men gjennom stadige heftige dynamiske utbrudd antyder Matre også en forankring i det nordiske, hvor det blir klart at det dreier seg om mer enn en klanglig/filosofisk lek. Matres musikk er åpenbart klanglig leken og ofte helt utsøkt raffinert, men det er også en mer alvorlig bunn i den.

Matres allsidige dyktighet gjør at han kan utføre oppdrag på bestilling med stor overbevisning, som orkesterstykket "Händel Mixtapes" hvor Händels materiale gradvis vitrer bort og assimileres av Matre, en original og oppfinnsom vri på postmoderne montasje. Det finnes også verker som innimellom arter seg svært enkelt som melodi med akkompagnement hvor den overordnede konteksten gjør at man ikke helt forstår hvordan man er havnet der. Det er likevel verkene der Matre nærmer seg det mer abstrakte som tydeligst viser hans egenart; de store kammerstykkene, ensemblestykket Atem og orkesterstykkene.

Man kan fortsatt ofte høre elementer fra tradisjonen; en danserytme eller fragmenter av en melodi, men de er så forsiktig tegnet og antydet at de nærmest kunne oppstått som en merkelig tilfeldighet, som når man ser ansikter i vedstrukturen i et tregolv. Spillet mellom det abstrakte og mer konkrete, om enn diffuse, "objekter" blir en viktig del av Matres musikk, og i denne motsetningen ligger også mye av dens umiddelbare attraksjon.

Tekst: J. Ø. Ness 2010

Biography in English
CV (pdf)

<