biography

 

 

biography / cv
works
performances
pictures
contact
home

orjan matre


Ørjan Matre (f. 1979) studerte komposisjon ved Norges Musikkhøgskole med Bjørn Kruse, Lasse Thoresen, Olav Anton Thommessen og Henrik Hellstenius. Matre var huskomponist for Kristiansand Symfoniorkester 2006-2008, og i sesongen 2013-2014 ble Matre pekt ut til å være Oslo Filharmoniske Orkesters profilkomponist. Han har markert seg som en tydelig stemme i norsk musikk, og har på kort tid fått profilerte oppdrag fra toneangivende musikere, ensembler og orkestre.

Matre tilhører en generasjon norske komponister som tidlig utforsket og tilegnet seg det store orkesterformatet. I gjennombruddsverket Four miniatures for orchestra (2005) utfordrer han elegant motsetningen mellom orkesteret og miniatyrens sterke tradisjon i norsk kunstmusikks historie. Verket er spilt inn av Kringkastingsorkestret på CDen Lights Out (2006).

I Atem for sinfonietta fra 2007 er linjene klarere og slankere, og instrumentasjonen kan gi assosiasjoner til en Gérard Pesson eller Gérard Griseys sene instrumentalverker. Når Matre siterer, skjer det ofte i korte glimt – presist, men likevel så forsiktig og delikat at det kan gi en følelse av at sitatene bare oppstår tilfeldig.

I Händel Mixtapes (2008) er et konseptuelt grep tilbake når tydelige Händel-sitater utsettes for sampling i faktisk og overført betydning og gradvis blir gjennomhullet av orkestrale parasitter fra Matres hånd. Sitatpraksisen får enda en omdreining i ...but I must have said this before (2010) for trombone og ensemble, spilt inn av Ensemble Ernst i 2015, når komponisten her åpent arbeider med å sitere seg selv.

Klarinettkonserten Inside Out (2010) gir et klart uttegnet materiale som er i slekt med Atem, en større klangkropp og skaper en nyansert og gjennomskinnelig orkestervev. For dette verket vant Ørjan Matre TONOs Edvard-pris, og det er spilt inn av Bergen Filharmoniske Orkester og klarinettist Rolf Borch i 2012. I perioden 2010-2012 var Matre del av INTRO, Norsk musikkinformasjons internasjonale lanseringsprogram for unge norske komponister.

Engasjementet for Oslo Filharmoniske Orkester munnet ut i den stort anlagte Konsert for orkester (2014), innspilt av Filharmonien i 2018, der åpningsverket PreSage (2013), skrevet til orkesteret, blir sydd sammen med utdrag fra Violin Concerto (2014) og bygget ut til et flersatsig verk som i form og utstrekning utfordrer begrepet «konsert» og fyller en hel kveld – et ambisiøst konseptuelt prosjekt som lander trygt ved hjelp av komponistens håndverksmessige sikkerhet.

Selv om Matre stadig utfordrer sin tekniske dyktighet gjennom en finmasket og risikosøkende instrumentasjon eller ved å introdusere sitater, instrumenter og spilleteknikker som utfordrer etablerte musikalske konstellasjoner, medvirker det solide håndverket til at musikken jevnlig blir spilt og når ut til et voksende internasjonalt publikum.

Tekst: Hild Borchgrevink 2018

 

Biography in English
 

<